Home
Om oss
Träning
Yoga
Aktuellt/Kurser
Kontakt
Mamma-Bebis yoga
04
Mamma-Bebis yoga

Kursen baseras på Hathayoga och innehåller yogapositioner som stärker kvinnans kropp efter förlossningen. Fokus läggs på mage, rygg och bäckenbotten men yogaträningen innehåller även andra övningar som ökar din styrka, smidighet och balans i hela kroppen. Genom avslappnings- och andningsövningar hjälper yogan dig att hitta energi och kraft, samt nya vägar till lugn och harmoni. Övningarna upplevs av många mammor som en hjälp i vardagen för att hantera stress, trötthet och oro.

Din bebis kan vara bredvid dig, på en filt, i bilstol eller babysitter, som du tar med själv. Din bebis får styra vad du kan göra under passet. Om du behöver ge mat, byta blöja eller trösta, så går det bra och du återgår till yogan när du vill. I vissa positioner kan din bebis vara med i övningen som blir lekfull för både barnet och dig.

Att träna yoga med sin bebis ger både dig som mamma och din bebis en upplevelse av samvaro och kontakt, samtidigt som du tränar upp styrkan i din kropp. Du träffar också andra mammor att dela tankar, känslor och erfarenheter med. Du behöver inte ha någon tidigare erfarenhet av yoga för att delta. Mamma-Bebisyogan är ett bra sätt att komma i kontakt med yoga för första gången.

Det är lagom att börja med Mamma-Bebis yoga ca 2 månader efter förlossningen eller när du har genomgått efterkontroll på mödravården. Du kan sedan fortsätta fram till att din bebis börjar krypa.

Deltagare från kursen berättar:

"Att kursen verkligen var ämnad för mamman med bebisen. Bebisarna var inget problem vilket gjorde tiden trivsam och mysig. Dessutom var upplevelsen så positiv att jag gärna går på yoga igen."

"Samvaron med min bebis, jättemysig stund med avslappning."

"Att jag kan träna med mitt barn. Andning, andning, andning."

"Jag har blivit "frälst" av yogan efter din introduktion och tänker definitivt fortsätta när det är möjligt. Du är mycket inspirerande och pedagogisk."

Litteraturtips:

  • Gravidyoga (Elisabeth Serrander)